Patru fotografi îți vând câteva trucuri ca să obții cele mai bune cadre de iarnă
Ne-am obișnuit să imortalizăm în fotografii cam orice, cu camera DSLR sau direct cu telefonul. Însă iarna e nevoie să respectăm câteva reguli speciale, pentru că apar situații pe care nu prea le întâlnim în alte anotimpuri, cum ar fi lumina puternică sau temperaturile scăzute.
Înainte să faceți fotografii la mesele festive, la săniuș, la spectacolul de artificii sau chiar înainte de a posta pe Facebook vreun selfie proaspăt făcut la munte, citește sfaturile pe care ți le dau patru fotografi, profesioniști sau doar foarte pasionați.
Vlad Eftenie
Regulile pentru a obține fotografii memorabile se păstrează în orice anotimp. Ce aduce specific însă iarnă? La ce trebuie să avem grijă? La noi – astfel încât să nu răcim, apoi la aparat – astfel încât să nu înghețe, cât și la modul de a fotografia situațiile diverse – în mod special iarna.
La interior nu e dificil. Trebuie doar să avem grijă la balansul de alb – setat astfel încât să preîntâmpinăm obținerea de imagini prea „galbene” din cauza luminilor artificiale. Masa îmbelșugată ne poate inspira să pozăm detalii cu care să ne mândrim în fața prietenilor – ce cozonaci au ieșit mai frumoși, care a avut mai multă nucă, ce piftie a fost mai închegată și ce salată de beuf a fost mai frumos ornamentată.
La exterior trebuie să avem grijă să nu înghețăm noi, înainte de orice. De la ghete până la mănuși, fular și căciulă, îmbrăcămintea trebuie să fie adecvată astfel încât să putem sta afară comod și pentru un timp nedeterminat. Frigul poate fi un prim obstacol.
Legat de relația înăuntru-afară, trebuie avut grijă ca aparatul să nu treacă printr-o schimbare bruscă de temperatură, condensul care se poate crea în interiorul său nefiind ceva util. De aceea e bine să protejăm aparatul într-o geantă specială care să-i confere siguranță la temperaturi scăzute, pe perioada transportului.
Producătorii specifică în general temperaturile și umiditatea optimă de funcționare a aparatului sau a subansamblurilor. Sub 0 grade e dificil de lucrat pentru perioade îndelungate, părțile aflate în mișcare – în cazul aparatelor cu obiective interschimbabile, în special cele prezente în obiectiv – stabilizator sau motor de focalizare – putând răspunde dificil sau deloc după expuneri îndelungate la frig.
Mai mult, frigul afectează și bateria aparatului, aceasta părând că se consumă mult mai repede ca de obicei. Un sfat ar fi să umblați cu două baterii, una fiind mereu la cald și putând-o înlocui din când în când pe cea cu care se lucrează. In extremis – bateria care dă semne de epuizare se scoate din aparat și se ține la cald (într-un buzunar, nu neapărat scufundată în ceai aburind) un timp, până își mai revine. În situații uzuale nu sunt probleme majore legate de temperatură, grijă însă la durata expunerii aparatului și la viața bateriei. De asemenea trebuie să avem grijă să nu udăm excesiv aparatul, nu toate sistemele fiind protejate la intemperii.
Un alt aspect specific pentru fotografiatul iarnă îl reprezintă expunerea corectă. Zăpada multă înseamnă peisaj predominant alb, așadar (eventual) o luminozitate mai accentuată. Aparatul va tinde să subexpună pentru a compensa luminozitatea, un sfat fiind acela de a ajuta aparatul să expună corect oferindu-i jumătate de treaptă sau chiar o treaptă întreagă în plus, în funcție de situație (orice aparat are o funcție numită „compensarea expunerii”, reglarea se poate face de acolo).
Zapada care reflectă cerul albastru va tinde de asemenea să inducă un balans de alb specific, în general mai rece. Și acest lucru se poate regla folosind un balans de alb personalizat, acolo unde sistemul permite sau mizând pe setările de cer noros sau umbră care în general „încălzesc” cadrul. Legat de cromatică, momente optime de a fotografia peisajul aflăm dimineață și la apus, când și cerul și lumina caldă creează efecte cromatice cu amprenta unică, în relație cu peisajul alb. Iarna soarele e mai jos, lumina mai albă, perioada cu luminozitate bună mai scurtă. Cu puțin efort, trezitul devreme sau căutarea „orei albastre” pot oferi imagini puternice. Se pot caută reflexii interesante, textura zăpezii putând induce „amprente” specifice ale imaginii. Se poate poza în contre-jour. Se pot realiza portrete având grijă unde se expune, cum se măsoară lumina, în ce fel sunt folosite suprafețe reflectorizante. Ne putem juca cu fulgii de zăpadă – fie cu expuneri lungi, fie folosind un blitz extern cu cortina secundară, pentru a corela subiectul cu o perdea de fulgi din prim plan.
Sporturile de iarnă pot beneficia de expuneri scurte pentru imagini cu impact. Săniuș sau ski, boarderi cu placa, pe pârtie se pot surprinde personaje în mișcare, iscând perdele de zăpadă (ideal în contre-jour) sau realizând trucuri în mișcare. Modul rafală poate fi util acum pentru a păstra cel mai bun instantaneu.
În oraș, trebuie să avem grijă la zonele de contrast, soarele jos fiind în general filtrat printre clădiri. Există astfel zone de umbră densă ce alternează cu zone foarte luminoase. Funcția HDR poate fi uneori utilă, dar nu folosită excesiv. Noaptea, cu expuneri adecvate și sensibilitate crescută se pot poza luminile orașului sau diverse întâmplări grafice – proiecții pe fațade, ideal de lucrat în momentul „orei albastre” sau și mai târziu, cu expuneri lungi. Patinoarele urbane sunt la modă acum și ne putem juca cu expuneri lungi sau cu panninguri orizontale de efect. Un timp de expunere între ¼ și 1/10 poate fi atunci recomandabil.
Un alt subiect interesant ar putea fi artificiile. Câteva sfaturi care să ne ajute să nu folosim în primul rând modul presetat „fireworks” ci câteva „tips”-uri manuale ar putea avea că rezultat imagini mai interesante. Trebuie avut grijă să nu fie „prăjită” lentila, nu stați prea aproape sau nu orientați artificiile spre aparat (dacă sunt de uz casnic). Un timp mai lung de expunere poate miza pe crearea unei „fântâni” de lumină. Pentru a nu arde imaginea, se poate folosi o diafragmă închisă ceva mai temeinic, de la valoarea 8 în sus. Timpii mai lungi de expunere dau ocazia însă de a obține imagini spectaculoase, putând realiza desene, scrisuri, declarații de dragoste, la mulți ani, etc.
Pentru artificii profesionale, privim în sus și stabilim de asemenea timpi de expunere mai lungi, măcar de câteva secunde. Dacă se dorește „înghețarea” scânteilor luminoase, timpul va fi desigur scurt, măsurarea luminii cu pattern central.
Vlad Eftenie este Facebook și pe Instagram.
Ionela Lungu
În fotografie trebuie sa fii creativ. Nu ieși în balcon, ridici obiectivul și gata, pac. Asta oricine poate să facă. Găsești locul cel mai potrivit, găsești un subiect și atunci declanșezi. Eu am norocul că stau în Humulești și încă mai găsesc garduri vechi, case cu cerdac sau ulițe. Dar nu e suficient. De multe ori fac arcuri mari de cerc în aer cu telefonul pentru a prinde cel mai inedit unghi. Mi s-a întâmplat chiar să prind acel loc, dar simțeam că trebuia să apară ceva sau cineva în acel cadru. Și așteptam. Am stat și 20 minute, odată. Dar toate astea înseamnă emoție.
Îmi amintesc o fotografie de iarna trecută care mi-a plăcut mult, am făcut-o din curtea mea, dimineața, prinzând copiii cum mergeau la școala din Humulești, lângă care stau. Ce a emoționat, în acest cadru, a fost zăpadă proaspăt depusă pe gard și cum se întrezăresc copiii mergând zgribuliți pe ulița școlii. Îmi place să prind în cadru principal partea de sus a gardurilor din lemn, pentru că dă o stare aparte. Îți amintesc de copilărie.
În general evit să fac poze cu telefonul stând vertical (portrait), ci ținându-l orizontal (landscape).
Cât despre selfie-uri…cam da, nu-mi fac. Asta pentru că pot să spun lucruri despre mine fără să mă „autopozez”. Dar niște trucuri tot pot fi. De exemplu sunt imaginile acelea oglindite în vitrine sau geamuri largi în care tu poți sa apari suprapus peste aglomerarea orașului ori un asfințit, de ce nu. Chiar și unele poze făcute în oglinzile din lift pot fi amuzante, dar de cele mai multe ori contează textul pus. Un caz penibil o reprezintă selfie-urile care sunt însoțite de citate celebre.
Ionela Lungu este pe Facebook și pe Instagram.
Dragoș Borcanea
Câteva sfaturi pentru a face un selfie memorabil:
1. Alege lumina potrivită. Lumina este factorul cel mai important în fotografie, așa că alege un loc în care să nu ai umbre ciudate pe față sau contrast prea puternic în fundal. Dacă ești afară, iar soarele este prea puternic, o modalitate simplă și la îndemână de a evita cearcănele exagerate de la soare este să alegi un loc umbrit. Evită cazurile în care ești cu spatele la sursă de lumină, cel mai simplu este să fii cu fața spre ea.
2. Zâmbește natural și nu te forța. Cea mai ușoară metodă de a avea un zâmbet autentic este să îți aduci aminte de o întâmplare fericită sau foarte veselă pe care să o retrăiești.
3. Nu te zgârci la numărul de fotografii. Cu cât mai multe, cu atât șansele de a avea o fotografie reușită sunt mai mari.
4. Joacă-te cu unghiurile. Fiecare persoană are o parte a feței preferată.Îți poți da seama care este uitându-te prin selfie-urile pe care le ai deja pe telefon sau pur și simplu cum îți vine mai natural să privești ecranul telefonului. Cu partea ta stânga sau dreaptă. Alt lucru folositor pe care îl poți face este să ridici puțin deasupra ta telefonul, lucru care face ca fotografia să fie mai flatantă și interesantă.
5. Folosește aplicații și filtre, dar nu exagera. Facetune sau Instagram sunt câteva aplicații care îți pot aduce puțin praf de stele în magia pozei! Reține: nu exagera!
Dragoș Borcănea este pe Facebook și pe Instagram.
Adrian Teodorescu
Pentru a crea fotografii bune iarna trebuie să te înarmezi cu multă energie și mult curaj din cauza temperaturilor scăzute. Din experiența proprie, mărturisesc că trebuie aleasă o costumație lejeră pentru temperaturi scăzute.
E necesar să avem cel puțin un aparat foto compact sau o cameră entry-level. În privința obiectivelor, se folosește măcar obiectivul de kit, dar recomand și altele cu focală cât mai lungă (de exemplu 55-200 mm, 18-105 mm, 70-300 mm și cel profesional 70-200 mm F2,8).
De asemenea, mai recomand filtrele fotografice care se adaugă pe filetul obiectivelor: filtrul de polarizare circulară (care elimină reflexiile nedorite și care nu se scot la editare nici măcar în Photoshop), filtrele de densitate neutră, filtrele orange și roșu (pentru fotografia alb negru de iarnă).
Setările aparatului foto pentru nivelul începători recomand să fie modul P sau Av (adică prioritate de timp și de diafragmă), iar pentru cei cu ceva experientă fotografică – Modul manual, cu sensibilitatea filmului de ISO 100, timpi de expunere cât mai scurți. Nu recomand nimănui modul auto.
Ce să fotografiați? Iarna sunt subiecte foarte multe, de exemplu peisaje, panorame, jocuri cu gheața, sculpturile naturii în gheață sau zăpadă, zăpada în contra lumină, copii la săniuș, noapte de iarnă în oraș, texturi, detalii, flori de gheață, forme abstracte ale zăpezii, ora albastră, răsărit, apus etc.
Adrian Teodorescu este pe Facebook.
Autor: Oana Racheleanu
Material publicat în ediția din decembrie 2017 a ziarului printat Turism Club.
Despre Autor
S-ar putea sa iti placa
Alice și Claudia sunt green, sunt fashion, sunt «Nu mai port!»
Două femei, o idee, două dorințe puternice de a o pune în practică, colaborare și timp, mult timp investit. Așa poate fi rezumată rețeta unuia din grupurile de Facebook care
Au fost gunoaie, dar uite ce umbre fac! Una este mai celebră decât alta
Cuvânt lângă cuvânt, sunet lângă sunet, apă și lut, pensulă și culori, sârme și aluminiu, din orice se poate naște arta. Triantafyllos Vaitsis din Grecia construiește obiecte abstracte care capătă
Îndrăgostit de Deltă, de Dunăre, de canoe şi, mai nou, de canotcă
Interviu de vacanţă cu… Ivan Patzaichin, canoist, multiplu laureat la Jocurile Olimpice, lipovean şi iniţiator şi promotor al Asociaţiei „Ivan Patzaichin – Mila 23” Marele laureat cu aur (de patru
0 Comments
Niciun comentariu inca!
Poti fi primul care comenteaza articolul!