Războiul modei și tradiției: Bihor vs Dior

Războiul modei și tradiției: Bihor vs Dior

Sigur, nu mai crede nimeni că a mai rămas ceva de inventat în modă, dar nici nu-i normal să dai copy/paste unor produse tradiționale, fără ca măcar să spui pe unde le-ai văzut, sau de unde te-ai inspirat! Mai ales dacă te numești Dior, Vuitton ori Tory Burch. În aceste condiții, nu trebuie să te mire când un brand românesc, cu piese vestimentare tradiționale, realizate de meșteșugari români, îți bate obrazul elegant, printr-un video 100% autentic.  

Timp de mulți ani, marile case de modă s-au inspirat din tradițiile și cultura altor țări, fără să acorde credit creatorilor originali. Ultimul episod, intens mediatizat, a avut loc anul trecut, când Tory Burch a copiat aproape identic, o haină tradițională românească, promovând-o drept propria idee. Până atunci și de acum încolo, au mai existat și vor mai exista astfel de ”împrumuturi”, dar măcar nu vor mai rămâne fără ecou, pentru că Bihor Couture, un brand de haine românești din Bihor, a fost conceput ca replică la copiile pe care le fac designerii străini, după piese de vestimentație tradiționale de la noi din țară, fără a acorda credit meștesugarilor români.

Alături de bihoreni se află și Beau Monde, o revistă de modă cu 100% conținut original românesc – în ciuda numelui franțuzesc! -, care a luat atitudine astfel, împotriva acestui fenomen. Hainele sunt făcute de aceiași meșteri artizani pe care Dior i-a copiat în colecția sa din 2017, fără să le acorde credit. Și vorbim de veste tradiționale -inclusiv vesta copiată de Dior -, paltoane, bluze și fuste, toate făcute de mână, cu grijă și atenție pentru detalii și pentru păstrarea tradițiilor locale.

Campania este susținută și de un film, cât se poate de autentic și de savuros, în care mai mulți meșteri populari dintre cei care cunosc secretele portului popular bihorean, au fost desemnați să evalueze ținutele realizate de marile case de modă, cu elementele românești.

”E chiar copia cojocului de Bihor!”, s-a minunat o femeie, în timp ce privea pe tabletă modelele internaționale purtând vesta românească. ”Le-o ieșit aproape perfect”, a spus alta, fiind apoi completată: ”Încă nu l-o făcut după cum e la noi de frumos. Aici erau alte culori, mai vii”. O altă femeie supărată pe Dior se trage de pulover și zice, supărată pe copia văzută: ”Și-o flanelă d-asta dacă era, și tot mai frumos era!”.

Iar criticile de modă populară n-au încetat să se reverse: ”Tocurile îs pentru altă costumație, no, no, no, opinci!”, ”Ce-i aici, i se văd picioarele?! Tot organismul! Nu mere! Maică Sfântă!”, ”Nu, nu e nici coafura, nu-i. Trebe să aibă un batic pe cap. Să fie legată la cap, nu cu păru-n vârfu capului, așa, ca la cocoș!”, ”Fată-i, d-apăi tulai, da strofocată-i de zici că-i băiat! Cine a strofocat-o așe?”, sau ”Păi hainele făcute de francezi? Hainele noastre, care le plac la francezi! Dar vezi, că lumea nu știe!”, s-a necăjit o altă femeie.

Mesajul, ca și critica, a fost tot fără perdea: ”Dragi români! Nu mai cumpărați cojoace de la francezi! Cumpărați di la noi di la Români, că di la noi au luat ei modelul de cojoace!”. Filmul poate vizionat aici:

  • Plagiatul a devenit un fenomen global și în modă

Stella McCartney a folosit motive tradiționale africane în colecția Primăvară/Vară 2018. Luis Vuitton a lansat o linie de cape inspirate de păturile purtate de triburile Besotho. Dior a creat o întreagă colecție folosind un imprimeu identic cu acela al unei creatoare indiene. Nu mai demult de anul trecut, Tory Burch lansa o copie aproape identică a unui palton românesc din Oltenia, iar Dior includea în colecția sa o vestă aproape identică cu o vestă românească din Bihor.  Această vestă este vândută de Dior cu 30.000 euro, însă nici măcar o mică parte din această sumă nu se întoarce la creatorii originali.

O vestă din Țara Beiușului a fost copiată aproape de faimoasa casă de modă Dior, fără să fie specificată sursa de inspirație

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Ce spun creatorii campaniei

– “ Tradițiile nu trebuie uitate; tradițiile trebuie transmise și promovate. Dacă am constituit o sursă de inspirație pentru alții ne confirmă faptul că avem un produs valoros, iar această marcă și această campanie ne pot ajuta să ne vindem creațiile originale în afara țării”, a declarat Roxana Dobrița, redactor șef Beau Monde.

– “Bihor Couture nu este doar un brand care vinde haine autentice din Bihor, ci ne servește ca exemplu de model de business pentru ca banii să se întoarcă în comunitățile locale și ca generațiile viitoare să se bucure de aceste tradiții frumoase. Acest model de business poate fi o sursă de inspirație pentru alte țări și culturi care au aceeași problemă ca și noi”, a declarat Cătălin Dobre, Chief Creative Officer McCann Worldgroup Romania.

– “E normal să ne găsim inspirație în alte culturi și tradiții, dar problema apare atunci când nu dăm credit creatorilor originali, ceea ce înseamnă că nimic nu se întoarce în comunitățile locale și nu îi ajutăm cu nimic pe acești păstrători de tradiții. Atenția pe care un brand internațional le-o poate aduce acestora, recunoscându-i ca sursă de inspirație, s-ar traduce prin mai mulți cumpărători pentru creațiile acestora. Nu este un secret că meșterii și artizanii locali se chinuie să-și câștige existența și să păstreze aceste tradiții vii”, a declarat Ioana Zamfir, Group Creative Director McCann Bucharest.

  • Proiectul antiplagiat a fost premiat

Proiectul acestei campanii, realizat pentru Beau Mode și McCann Worldgroup România de Adina Cîrstea- copywriter și Sabina Popa- art director, a fost declarat caștigător în Topul lunii martie realizat de ADC România. Despre acesta, Raluca Eftimie (membru ADC RO şi Group Creative Director Leo Burnett România) declară: „România are mai multe de exportat decât Castelul lui Dracula şi subiecte de reportaje BBC. Mă bucur să văd campanii care susţin acest lucru, fiindcă ele au dublu efect pozitiv: înspre exterior, să vadă “şi străinii”, dar în special spre interior, către sufletul nostru, adesea prea amar pentru a mai face loc mândriei naţionale. Cum am ajuns să folosim adjectivul “românesc” pe post de jignire, orice iniţiativă care încearcă opusul este lăudabilă.”

 

Autor: Corina Rob
Fotografii: McCann Worldgroup România

Despre Autor

S-ar putea sa iti placa

Traditii & Folclor 0 Comments

Catolicii din toată lumea sărbătoresc Paștele pe 27 martie

De cele mai multe ori, atât creștinii ortodocși, cât și cei catolici celebrează Paștele în același timp sau la diferență de maximum o săptămână. În acest an însă, decalajul este

Traditii & Folclor 0 Comments

Tradiții de primăvară. Mărțișor aduce noroc și fericire tot anul!

„Mart” e începutul primăverii, iar legendele spun că această lună a luat câte o zi din toate celelalte luni ale anului, pentru a-și depăși în frumusețe toate „suratele”. Acum încep

Traditii & Folclor 0 Comments

Ana Marina, meșter popular de păpuși, la nouă ani

Uneori chiar se aplică zicala „Învață oul pe găină”, fără să fie spusă deloc într-un mod ironic. În familia Marina, Ana, o fetiță de 9 ani, a învățat-o pe mama

0 Comments

Niciun comentariu inca!

Poti fi primul care comenteaza articolul!

Spune parerea ta